Eğitim Fakültesi
1982 yılında kurulan Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 5 bölüm ve 9 programdan oluşmaktadır. Bunlar, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nün, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programı; Eğitim Bilimleri Bölümü’nün Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı; İlköğretim Bölümü’nün, Fen Bilgisi, İlköğretim Matematik ve Okulöncesi Öğretmenliği Programları; Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü’nün Fizik, Kimya ve Matematik Öğretmenliği Programları ve Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nün İngilizce Öğretmenliği Programı’dır. Türkiye’deki Eğitim Fakülteleri arasında, Öğrenci Seçme Sınavı’nda en yüksek puanlarla öğrenci alan fakültedir.
Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2222 lisans ve lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans öğrencisi yanında 209 lisansüstü öğrenci ile toplam 2431 öğrenciye, 48 tam zamanlı öğretim elemanı ve 15 araştırma görevlisi ile dünyanın en etkin kurumları düzeyinde eğitim vermeyi hedeflemektedir.
Lisans Eğitimi
En genel anlatımıyla lisans programları, genel kültür ve alan bilgisi, pedagoji ile pedagojik alan bilgisini içeren mesleki derslerden oluşur. Her alanda ve her düzeyde kuram ve uygulamanın güncel tutulmasına ve birbirini pekiştirmesine özen gösterilir. Her programda yeterli sayıda seçmeli ders vardır. Bu sayede öğrenciler kendi ilgi ve yetilerine uygun bir eğitimden geçerler. Alanlarında etkin öğretmen, eğitimci ve psikolojik danışman yetiştirmek için geliştirilen bu özgün programlar, öğrencilerin bedensel, duygusal ve sosyal gereksinimlerinin çeşitliliğini göz önünde bulundurur. Bu nedenle Eğitim Fakültesi öğrencilerinin değişik öğrenci kulüpleri çatısı altında spor, sanat ve edebiyat etkinlikleri ile ilgilenmeleri desteklenir. Ayrıca, öğrencileri uluslararası değişim programlarına katılmaya özendirmek de fakültenin temel ilkelerinden biridir. Lisans programları çerçevesinde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Yan Dal Programı ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı ile Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı arasında karşılıklı çift anadal programları bulunmaktadır.
Lisansüstü Eğitim
Etkin düzeyde öğretmen, rehber danışman ve eğitim teknolojisi uzmanı yetiştirmek yanında, ülkemizde eğitim alanında, öğretmen ve rehber danışmanlara eğitim verecek akademisyenlerin yetiştirilmesi Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin önceliğidir. Bu yaklaşımla, Eğitim Fakültesi bölümleri, Sosyal ve Fen Bilimleri Enstitüleri şemsiyeleri altında 7 yüksek lisans programı ile 3 doktora programını kendi kaynaklarıyla yürütmektedir. Yüksek lisans programları, Sosyal Bilimler Enstitüsü altında yürütülen Eğitim Bilimleri Bölümü’nün Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Yetişkin Eğitimi ve Eğitim Programları ve Öğretim; İlköğretim Bölümü’nün İlköğretim; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nün Eğitim Teknolojisi; ve Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nün İngiliz Dili Eğitimi Yüksek Lisans Programları olmak üzere 5 alandaki programlar ile Fen Bilimleri Enstitüsü altındaki Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi yüksek lisans programıdır. Adı geçen 7 programın 162 öğrencisi bulunmaktadır. Bunun dışında, Sosyal Bilimler Enstitüsü altında, Eğitim Bilimleri Bölümü’nün Eğitim Bilimleri ve Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nün İngiliz Dili Eğitimi Doktora Programları ile Fen Bilimleri Enstitüsü altında yer alan Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Doktora Programı’nda toplam 47 öğrenci eğitim görmektedir. Aşağıdaki tablo yüksek lisans ve doktora programlarını içermektedir.
Eğitim Fakültesi Bölümleri’nin Yüksek Lisans ve Doktora Programları
Bölüm Adı
|
Lisansüstü Program Adı
|
Program Düzeyi
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Eğitim Teknolojisi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim Bilimleri
|
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim Programları ve Öğretim
|
Yüksek Lisans
| |
Yetişkin Eğitimi
|
Yüksek Lisans ve Doktora
| |
İlköğretim
|
İlköğretim
|
Yüksek Lisans
|
Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi
|
Fen ve Matematik Eğitimi
|
Yüksek Lisans ve Doktora
|
Yabancı Diller Eğitimi
|
İngiliz Dili Eğitimi
|
Yüksek Lisans ve Doktora
|
Lisansüstü aşamalarda ileri düzeyde kuramsal bilgilere ve uzmanlık düzeyinde uygulamalı araştırmalara ağırlık verilir. Eğitim Fakültesi bölümlerince yürütülen lisansüstü programlarda tıpkı lisans programlarındaki gibi adayların ilk tercihleri arasında yer almaktadır.
Mezunlarımız
Eğitim Fakültesi lisans programlarından mezun olanların 2/3’si (% 65.65) özel kuruluşlarda öğretmen, psikolojik danışman, insan kaynakları uzmanı, teknoloji uzmanı ve yönetici olarak çalışmaktadır. Mezunların yaklaşık 1/4’i (% 24) devlet kuruluşlarında, öğretmen, rehber ve psikolojik danışman ve eğitim yöneticisi olarak hizmet vermekte; 1/6’i (% 16) yurtiçi ve yurtdışı akademik kadrolarda yer almakta; 1/10’i ise (% 9.67) yurtdışında akademik ortamlarda çalışmakta veya öğretmen olarak görev yapmaktadır. Yurtdışında görev yapanların büyük bir çoğunluğu (% 50) ABD’dedir.
Yurtdışındaki lisansüstü çalışmalarını burslu olarak sürdüren çok sayıda mezunumuz vardır. Mezunlarımızın %13.42’si doktora eğitimi görmüş olup yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda çalışmaktadır. Ayrıca bilişim sektörü, insan kaynakları ve finans sektörü gibi farklı alanlarda çalışan ya da kendi işini kuran mezunlarımız da bulunmaktadır.
Öğretim Kadrosu
Fakülte, çağın gereklerine ayak uydurabilecek öğrencileri yetiştiren nitelikli öğretim üyelerinin oluşturduğu dünya düzeyi bir kadroya sahiptir. Fakülte bünyesinde tam zamanlı 48 öğretim üyesi bulunmaktadır. Tam zamanlı öğretim üyelerinin %68’i (32 kişi) doktora derecelerini ABD’den, %17’si (8 kişi) Avrupa ülkelerinden, %11’u (6 kişi) ülkemizden ve %4’ü (2 kişi) de Kanada’daki en saygın üniversitelerden almıştır. Fakülte öğretim elemanlarının uzmanlaştıkları alanda ulusal ve uluslararası boyutta birçok yayını, bildirisi ve araştırması bulunmaktadır.
Araştırma
Eğitim Fakültesi’ndeki bölümler, alanları ile ilgili araştırmalar üretmekte ve bunları ulusal ve uluslararası yayım ve bilimsel toplantı ortamlarında paylaşmaktadır. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, bilişsel araç olarak teknoloji, çoklu ortamlar ve eğitim, e-eğitim yönetim sistemleri, öğrenme kuramları ve eğitsel yazılım geliştirme, e-öğrenme uygulamaları, öğretim tasarımı, ağ tabanlı uygulamalar, bilgisayar destekli öğrenme işbirliği, bilgi inşası pedagojisi ve teknolojisi, bilgi ve bilmeye dair kişisel sanılar ve değişimleri; Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitimin sosyal temelleri, eğitim politikaları, eğitim yönetimi, karşılaştırmalı eğitim, program geliştirme, edim düzeylerini açıklamada duragan insan özellikleri yerine değişebilir insan özelliklerinin kullanımı ve etkisi, eğitimde ölçme ve değerlendirme, öğretmen eğitimi, yetişkin okur yazarlığı, yetişkin eğitimi, eğitimde din ve demokrasi, eğitimde cinsiyet ve kimlik, cezaevi eğitimi, akran rehberliği, engellilik ve kaynaştırma, barış eğitimi ve çatışma-çözme becerileri, çocuk istismarı ve ihmali, ebeveyn kabul-reddi, çocuklarda davranış bozuklukları, erken çocukluk edim değerlendirmesi ve müfredatı, aile değerlendirmesi ve danışmanlığı, üniversite danışmanlığı, danışmanlık değerleri, gençlerin sağlık davranışı, bilgisayar aracılığı ile danışmanlık, danışmanlıkta çokkültürlülük, psikolojik kuram ve toplumsal uygulamalar, metapsikoloji, eleştirel ve politik psikanaliz, disiplinlerarasıcılık; İlköğretim Bölümü, ilköğretim öğretmen eğitimi, okulöncesi dönemde müdahale programları ve değerlendirme, çocuk gelişimi, yetiştirme ve eğitimi, çocuk gelişiminde ve eğitiminde oyunun yeri, okulöncesi dönemde uygulanan farklı programlar, okulöncesi ve ilköğretim yıllarında özel eğitim, okulöncesi kurumlarında nitelik ve değerlendirilmesi, çocuk edebiyatı çalışmaları, anne babaların çocuk yetiştirme yöntemleri ve ev ortamının çocuk gelişimine etkileri, çocuklarda toplumsal cinsiyet ve cinsel gelişim, okulöncesi ve ilköğretim yıllarında okuma kazanımı, okumanın dilbilimsel ve bilişsel öğeleri fonolojik farkındalık, ilköğretimde eylem araştırmaları, fen öğretiminde bilimin doğası, bilgi anlayışları, bilimsel işlem becerileri ve eğitim yaklaşımları, proje tabanlı fen eğitimi, fen bilgisi ve matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirme, matematik öğretiminde bilişsel ve duygusal etmenler; Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, bilimsel eleştirel düşünme, fen ve matematik öğretiminde teknoloji kullanımı, görselleştirme, matematiksel düşünme, ölçek geliştirme, ölçme ve değerlendirme, öğretim yöntemleri, problem çözme, program geliştirme, teknolojiye dayalı öğrenme, üstün yeteneklilerin özellikleri ve eğitimi; Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, bilgisayar destekli yabancı dil öğrenimi, çiftdillilik, çocuklara ikinci dil öğretimi, ikinci dil edinimi, İngilizce öğretimine yönelik ders malzemesi hazırlama ve geliştirme, yabancı dil öğretmen eğitimi, psikodilbilim, sinirdilbilim, toplumdilbilim, yabancı dil öğretim yöntemleri, yabancı dilde ölçme ve değerlendirme gibi konuları ele alan araştırmalar yapmaktadır.
Türkiye’deki ilk eğitimde bilgisayar uygulamaları laboratuvarı 1984 yılında Eğitim Fakültesi’nde kurulmuş, ilk bilgisayar destekli eğitim dersleri verilmiş ve bilgisayar destekli eğitim konusunda ilk makale ve bildiriler BÜ Eğitim Fakültesinde çıkmıştır. Fakültede bugün 4 bilgisayar laboratuvarı bulunmaktadır. Fen ve matematik eğitimi alanında da araştırma ve uygulamalara öncülük yapılmıştır. Günümüzde bu çalışmalar Fizik Laboratuvarı, Kimya Laboratuvarı ve Fen Bilimleri Laboratuvarı ile sürdürülmektedir. Bunların yanı sıra fakültede bünyesinde Eğitimde Görselleştirme Laboratuvarı, Görsel Malzeme ve Teknoloji Laboratuvarı, Görüşme Gözlem Laboratuvarı, Prof. Dr. Cem Alptekin Araştırma Laboratuvarı ve 4 özel kütüphane vardır. Fakülte bünyesinde DPT, TÜBİTAK, AB ve özel sektör tarafından desteklenen ulusal ve uluslararası araştırma ve geliştirme projeleri yürütülmektedir. 2000 yılından bu yana onlarca proje tamamlanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda ve çeşitli kurumlarda yaratıcılık, ölçme-değerlendirme, personel seçimi, projeye dayalı öğretim uygulamaları gibi konularda araştırmalar yapılmaktadır.
‘Toplumsal Hizmet Uygulamaları’ dersleri kapsamında fakülte öğrencilerinin toplumsal konulara duyarlılık, farkındalık görev ve sorumluluk duygusu kazanmaları, kurum, kuruluş ve kişilerle iletişim, işbirliği ve dayanışma becerileri geliştirmeleri, toplumsal önderlik yetilerini ortaya koymaları ve geliştirdikleri projeleri yaşama aktarmaları sağlanmaktadır. Bu dersler kapsamında fakülte öğrencileri birçok projede görev almaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder